En dröm i lydnaden

Det som först var tänkt att bli en kort och effektiv träningstimma på morgonen blev till slut 2,5 timmar fullspäckad träning runt lunchtid. Men det funkar ju rätt bra det med! Bra sällskap till det och ett näst intill perfekt väder gjorde att man lätt hade kunnat stanna i ett par timmar till.
 
Ruddalens planer fick vara dagens träningsplats och där har jag och Pelle inte varit på ett bra tag. Vi startade med ett relativt långt kommenderat fritt följ där jag faktiskt inte hade en aning om han gick bra eller dåligt förrän efteråt när jag kunde prata om det med Tilda och höra hur det såg ut utifrån. Innan har jag alltid tyckt han går bra när han näst intill studsar bredvid mig men jag har insett att när han går så kan han explodera när som helst och det vill jag inte. Nu är han samlad i sitt Fria följ och jag lära mig hur det ser ut från min vinkel. När jag tror att han är långsam och "borta" säger dem som tittar på att det är riktigt snyggt.
 
Så även idag, han var med mig hela tiden och de problem vi hade med att vi tappade varandra i svängar och halter försvann helt när jag kunde börja gå lite långsammare och fokusera på min gång. Dock har han inte alltid ögonen på mig så det tränade vi lite för sig i kortare sträckor, och då gick han riktigt snyggt! Kan nog bli riktigt bra det här.
 
Rutan gjorde han helt fantastiskt idag! Vi hade satt upp två rutor ca 30 meter ifrån varandra.  Tänkte först bara träna på den ena och han fixade skicken från alla hållen galant. Mest på skoj ville jag sedan se hur han reagerade om jag plötsligt inte skickade honom till samma ruta utan ställde upp bort från den tidigare rutan och skickade bortåt mot den nya. Inga problem sa Pelle och sprang och sprang tills han kom fram i den nya rutan. Så sjukt duktig! Dock såg jag inte riktigt utan tyckte han var för långt bak så dirigerade om honom men märkte sedan att då kom han precis i framkant, dumt av mig men bra av Pelle iallafall!
 
Gjorde en jättefin bild som illustrerar hur dagens ruta-träning såg ut. Och Pelle satte den varje gång!
 
Sedan testade vi apporteringen och fjärren och båda gjorde han väldigt bra. Bra fart och snygga gripanden i apporten och bra fart och snygga skiften i fjärren. Rent lydnadsmässigt var han idag en dröm!
 
Däremot var han ingen dröm medan Tilda och Maja tränade, när han var tvungen att vara passiv. Låg inte där jag la honom. Trotsade. Skällde. Ja, han tyckte helt enkelt inte om att vänta medan jag la uppmärksamheten åt något annat håll... Idag tänkte jag dock inte låta honom vinna så jag var envisare än honom. Jag fick visa honom att det var jag som bestämde och att jag ville att han skulle ligga kvar tills jag hämtade honom. Till slut verkade han förstå, han låg kvar och skötte sig. Trägen vinner!


Kommentarer
Postat av: Hanna & Russllarna

Alltid lycka som uppstår när allt funkar!! :)
Härligt!

2012-12-20 @ 16:50:38
URL: http://russellbus.se
Postat av: Elin och Billy

Kul med långt lydnadspass med kompisar :D

2012-12-20 @ 17:35:11
URL: http://elinselin.se/wordpress
Postat av: Linda

Ni är grymma!!!

Svar: Taack!! <3
Ebba och Pelle

2012-12-20 @ 18:31:34
URL: http://lindajonssons.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0