Årssummering - vårt 2012

Se så fint jag har pysslat med. Inte världens finaste collage men rätt hyfsat ändå. Här är en "liten" årssammanfattning över mitt och Pelles 2012!
 
 
Januari - Året började som det alltid gör, med MyDog. Jag var där alla fyra dagar och funktionärade en hel del. Pelle fick följa med mig två av dagarna och han skötte sig perfekt. Vi gjorde även vår debut i Rallylydnad. Hade fått ett godkänt resultat men jag klappade honom innan vi kom utanför banan så vi diskade oss tyvärr, fick domarens hederspris iallafall.
 
Annars hände inte så mycket speciellt. Jag tränade lite på hemmaplan, fokuserade mycket på platsliggningen, mycket hakan i backen. Sedan åkte vi på lite olika utflykter. Jag fattade beslutet att Pelle inte kommer att bli någon utställningshund och att jag därför inte skulle satsa på pälsvården. (ett beslut jag är väldigt glad för idag).
Februari - Här hände det mycket. Vi bler mer aktiva i GHU, var bland annat med på årsmötet och jag och Tilda höll vår första grundkurs. Vi var även funktionärer på Scandinavium för göteborg horse show. En häftig upplevelse.
 
Det blev en hel del träning i februari. Vi var med i ett lydnadsprojekt som hölls med några olika bloggare där man varannan vecka (tror jag) fokuserade på ett särskilt moment, la upp en film och kommenterade/fick hjälp av de andra. Vi spårade även en hel del och var på föreläsning om specialsök. Jag började även på projektet retriever-Pelle men det rann ut i sanden relativt snabbt.
 
Största grjen och årets kanske roligaste upplevelse var dock helt klart Sunne. Jag och Tilda med hundarna åkte dit över sportlovet och njöt av landet, snön, massa hundträning, långa promenader och mycket fotografering. Ett underbart lov.
 
 
Mars -En rätt lugn månad. Vi hade kursstart för vår egna kurs samt kursstart för lydnadskurs klass 2. Vi introducerade rutan med relativt bra resultat. Jag fortsatte träna mycket "plats" och ville inget annat än att komma ut på tävlingsbanorna igen. En del spårning blev det också och jag fick upp ögonen för tricksträning.
 
 
April - Det här var en bra månad. Jag och Pelle tävlade för sista gången i klass ett, fick 182poäng och vårt efterlängtade LP1, underbart! Dagen efter fyllde han 2 år vilket firade med pannkakstårta.
 
Vi gick en lydnadshelg klass 1-2 på GMBK, började träna för klass2 på riktigt och träningstävlade för första gången i klass 2. Överlag var vi väldigt mycket på klubben och tränade själva, gick kurser eller höll kurs. Vi var också funktionärer för ett antal agilitytävlingar.
 
 
Maj - Under maj månad började det bli varmare och man fick tänka lite extra på när och hur man tränade, Pelle blev väldigt berörd av den första starka värmen.
 
Vi debuterade i bruks, spår på en otrevlig tävling på Orust. Resultatmässigt kom vi ingenstans. Vi tränade en hel del spår och också sök. Lydnad blev det ju självklart också då vi fortfarande gick vår lydnadskurs. Vi var mycket uppe på klubben och även på nya varvets hundskola ett par gånger och Pelle blev säkrare och säkrare kring andra hundar.
 
Vi åkte till vårt sommarställe över en helg där det blev mycket skogsarbete. personspår, viltspår, sök och uppletande. Jag fick även reda på att jag hade kommit på en sjätteplacering över sveriges lydnadsungdomar.
 
 
 
Juni - Jag började juni med att åka till London och vara ifrån Pelle i fyra dagar. Dagen efter jag kom hem debuterade i klass 2. Pelle var inte med mig över huvud taget. 118 poäng blev det men jag var väldigt nöjd med den platsliggningen.
 
Jag fick sommarlov vilket var välbehövligt. Jag byggde ett staket runt trädgården vilket resulterade i att Pelle inte fick lika mycket aktivering, han fick dock vara ute väldigt mycket. Sedan spårade vi en hel del. Vi träffade Amanda och Baloo inför Marma och jag fick tillfälle att köpa metallapport och tungapport för endast 100:- totalt. Juni avslutades med att vi åkte upp till Sunne.
 
 
Juli - Här var vi mycket i Sunne, det blev mycket spår, mycket promenader i skogen och mycket bara vara. Jätteskönt. Jag köpte även en cykel som jag och Pelle åkte på en del utflykter med.
 
Sedan åkte vi upp till Marma och var en vecka på deras ungdomsutbildning, lärorikt och spännande. Om jag minns rätt så tog vi en rätt ordentlig paus i lydnaden här. Ingenting gick som det skulle och jag blev bara irriterad, vi satsade på att njuta av sommaren tillsammans. I slutet av månaden var vi på ransäters hundutställning vilket har blivit något av en tradition för mig. Fint väder och många fina hundar och en duktig Pelle!
 
 
Augusti - Här åkte vi från Sunne och vidare till nästa sommarställe - Gränö. Här finns dock ingen uppkoppling så det blev inget bloggande under den tiden. Men vi fortsatte med temat - ta vara på sommaren, njut och bara vara - och hade det jätteskönt. Under de sista dagarna tog vi upp spåret och det blev runt 2 spår per dag just då.
 
Hemma i göteborg igen var vi mycket upp epå klubben. Tränade så mycket man bara kunde för att få ut det mesta av sommarlovet. En del spår men framförallt mycket lydnad, vi träffade träningsgruppen för första gången och började träna med dem. Skolan började även här men jag var fast besluten att inte låta det påverka vår träning och var väldigt strukturerad. (det höll ett tag iallafall... ;)..)
 
 
 
September - Det blev en bra månad trots skolstart. Vi hade kursstart i höstens kurs - lydnad klass 2-3. Vi var på ett träningstillfälle som anordnades från förra terminens lydnadshelg. Vi var nere vid nya varvets hundskola en del och framförallt tränade vi väldigt mycket tillsammans med träningsgruppen och Pelle gick från klarhet till klarhet. Startade tävling och fick förstapris på 176,5 poäng. Bestämde mig för att jag ville ha LP och fortsatte träna för tvåan (ett beslut jag inte är lika säker på idag...)
 
Vi träfade Amando och Baloo igen och jag vann en utbildning på Hundens Hus - fördjupad inlärning. En väldigt intressant och lärande helg trots att den kanske var menad till lite "mer utbildade" hundpersoner.
 
Vi började även träna lite mer seriöst inför klass tre och jag fyllde också år och dagarna till mitt körkort börjar räknas ner på allvar, ett år kvar...
 
 
oktober - I oktober fortsatte vi, samt hade kursavslutning på lydnadskursen. Väldigt bra kurs där jag och Pelle framförallt utvecklades och blev mer störningståliga. Vi träffade talangtruppen under en helg med massa lydnadsträning där vi träffade många nya duktiga hundekipage. Jag träffade Susanne och Lia för lydandsträning och det var här jag förstod att han inte hade rätt sinnestämning för lydnad. Han var aldelles för uppskruvad och förvåntan låg högt över vad som är sunt. Jag fick inse att han tycker om att jobba och att jag inte längre måste peppa upp honom. Under en annan helg var det lydnadshelg klass3 där Pelle överasskade och levererade. Jag var i extas efter den här helgen. Så lugn samlad och koncenterrad har han aldrig varit innan och jag har aldrig kunnat lita mer på honom.
 
Jag insåg även att jag är skitdålig på att spåra, jag gör det klumpvis med lång tid mellan tillfällena vilket gör att jag måste börja om från början varje gång (nästan). Detta gjorde mig tyvärr inte mer taggad utan jag satte paus för spårandet för iår. en rolig sak var att jag vann och tog ut en vinst från Doggystajl där jag fick en gratis 2 timmars fotografering samt 10 stycken bilder. Så otroligt glad för detta då jag fick ett antal underbara bilder! (även om den i bilden råkade bli lite platt när jag satte in den i collaget, haha)
 
Jag klippte ner honom en sista gång inför vintern och köpte även ett vintertäcke till ute-passiviteter.
 
 
November - större delen av november innebär regn, blött och mörkt. Det blev därför inte många fler bilder än de jag tog med mobilen. Man hade mycket tur om man hade ett helt träningspass utan regn, vi trändae inomhus ett par gånger, både själva och med träningsgruppen vilket var jätteskönt.
 
Här var kurserna slut men vi fortsatte träna med  träningsgruppen och vi tog även begreppet störningsträning till en ny nivå där vi verkligen utmanade våra hundar och utvecklades jättemycket.
 
Vi tävlade två gånger där det, poängmässigt inte räckte hela vägen. Besvikelse då jag vet att vi borde fixa det men samtidigt väldigt nöjd då Pelle har gjort fina prestationer  och bra poäng på det han gjorde bra men på båda tävlingarna tappade han i slutet. Första gången fick vi 138,5p och andra gången - när han fick syn på sig själv i spegeln - 150,5p. 
 
Vi tränade en gång till med talangtruppen och över en helg passade vi mormor och morfars labbekille Kalle, då blev det många långa promenader.
 

December - Man kan rätt lätt dela upp december månad i två delar. Under de första veckorna var jag ordentligt sjuk och dessutom dränkt i plugg. När jag väl var fysiskt frisk för att kunna gå ut fanns ingen tid över till det. Under den här perioden fick Pelle minimal aktivering och varje dag var en kamp mot det dåliga samvetet. Under den här perioden kom snön även till oss och Pelle var lycklig. På grund av den här ordenliga vilan som blev valde jag även att stryka oss från en tävling i mitten av månaden.

 

När jullovet sen kom fanns det inte längre något som stoppade oss och det blev full aktivitet. Mycket lydnadsträning, både inne och ute i olika lokaler och planer. Bland annat var vi på hallåhund och testade lite agility, roligt tyckte Pelle! Vi träffade även Tilda och Maja igen. Mycket fix inför julen med julkortsfotograferande, bakning och julklappsköp. Pelle tog allt med ro och jag fick ett kvitto på att han är väldigt trygg i nya miljöer.

 

Juldagarna flöt på snabbt och det var svårt att hinna med så mycket träning jag hade önskat. Den 26e tävlade vi igen, ett andrapris dock vilket var ett lite tråkigt avslut på året.


Överlag har vi dock haft ett riktigt bra år. Mycket lydnadsträning, inte lika mycket resultat men de tävlingar som har gått bra har gått riktigt bra. Lite allt eller inget. Vi har träffat många nya vänner och kommit in i en riktigt bra träningsgrupp! Ett annat inlägg om våra mål för nästa år kommer att komma upp lite senare.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Ett RIKTIGT bra hundår!

2012-12-28 @ 18:33:38
URL: http://kennelblagul.blogspot.se/
Postat av: Susanne & Lia

Vilket underbart team ni är du och Pelle!

2012-12-28 @ 18:50:07
Postat av: Linda

Vilket toppen år!

2012-12-28 @ 19:04:06
URL: http://lindajonssons.blogspot.com
Postat av: C.J.

Vilket bra år ni verkar ha haft! =)

2012-12-28 @ 19:08:31
URL: http://mightytigress.blogspot.se
Postat av: Hanna & Russllarna

Ett kanonår ju! :D

2012-12-28 @ 19:59:15
URL: http://russellbus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0